Maria Petronella

Luxe motor (anno 1924)

Maria Petronella

2023-05-25T07:54:35+02:009 juli 2020|

Maria Petronella

De Maria Petronella is tijdens de oorlog lek geschoten en gezonken op het IJsselmeer. Na het bergen bleek de motor (Kromhout) zo goed in het vet gezeten te hebben dat ze al snel weer kon varen! Vermoedelijk na 1965 is de Kromhout vervangen door de huidige motor, een Mercedes. Rond 1987 is de Maria Petronella omgebouwd tot woonschip en heeft ze tot 2016 in Leeuwarden gelegen. Lees meer »

Algemeen

  • Type: Luxe motor

  • Lengte: 26,02 meter

  • Breedte: 4,16 meter

  • Diepgang: 1,20 meter

Fotogalerij

Meer over het schip

De Maria Petronella is voornamelijk gebruikt voor het vervoeren van zand in de omgeving van Amsterdam. Tijdens de oorlog is ze echter voor meerdere zaken gebruikt. In het begin is de Maria Petronella voorzien geweest van een laadmast met giek, echter is deze er op een gegeven moment vanaf gehaald omdat het laden en lossen voornamelijk vanaf de wal gebeurde, waardoor een eigen laadmast niet meer nodig was. De Maria Petronella nooit verlengd.

In 2016 is de Maria Petronella gekocht door de familie Spithost, die haar vanwege achterstallig onderhoud volledig hebben gestript. Hierna is ze opnieuw ingetimmerd tot woonschip. Tijdens de renovatie is de stuurhut (weer) wat verkleind, dit omdat deze nogal vergroot was. Tegenwoordig ligt de Maria Petronella in de Museumhaven in Leeuwarden. Ook heeft ze een CvO/CBB en mag dus zelfstandig varen!

Kort en goed

  • Bouwjaar: 1924

  • Werf: Gebr. van Zutphen

  • Plaats: Vreeswijk

  • Bouwmateriaal: Staal

  • Vorige namen: n.v.t.

  • Oorspronkelijke functie: vrachtschip

  • Oorspronkelijke vracht: Zand

  • Motor: Mercedes Benz M.202,A, bouwjaar 1952

  • Waterverplaatsing: 95 ton

  • Hoogte incl. mast: 7,50 meter

Officieel

Geregistreerd bij het Historisch Bedrijfsvaartuig (nr 14704)

Kenmerken: ENI (nr 03350270), Marifoon (PC9054), MMSI (nr 244030815)

Ga naar de bovenkant