Res Nova

Groninger tjalk (anno 1895)

Res Nova

2024-02-02T10:08:14+01:002 februari 2024|

Res Nova

De Groninger tjalk Res Nova liep in 1895 van stapel. Het schip is gebouwd op de werf van de Gebroeders Verstockt te Martenshoek. Het schip was vanaf haar te waterlating tot 1960 in bezit van de familie Kruize uit Stadskanaal. Het schip droeg toen de naam Annechiena Siberdina. Hoogstwaarschijnlijk was het schip eerste jaren van haar bestaan werkzaam in de Denemarkenvaart. Daarna is er hoofdzakelijk met schelpen gevaren op de Waddenzee en de Zuiderzee. Tot eind jaren 50 heeft ze dienstgedaan als vrachtschip onder zeil, al die tijd voer het schip zonder motor. Lees meer »

Algemeen

  • Type: Groninger tjalk

  • Lengte: 23,88 meter

  • Breedte: 5,35 meter

  • Diepgang: 1,30 meter

Fotogalerij

Meer over het schip

In de jaren 60 van de twintigste eeuw werd het schip afgedankt voor de vaart en is het in gebruik genomen als drijvend clubhuis/jeugdhonk van de stichting pro Juventute te Alblasserdam. Deze periode droeg ze de naam De Tjalk. Toen pro Juventute de beschikking kreeg over een gebouw aan de wal, toepasselijk ‘de Tjalk’ genaamd, is het schip versleept naar Vinkeveen. Hier heeft ze tot 1986 dienstgedaan als clubhuis voor de watersportvereniging Vinkeveen-Abcoude.

In 1986 kochten Reint en Els Dragt de tjalk en doopten haar “Res Nova” (nieuwe zaak). Gedurende 2 jaar brachten ze de tjalk weer in prachtige staat en tot een van de meest authentieke grote tjalken van de beroeps zeilvaart. In die tijd is de Res Nova ook voor het eerst voorzien van een motor. Bij de restauratie is veel aandacht geschonken aan originaliteit en traditionele elementen van het casco en tuigage. Zo is het aangehangen roer met helmhout behouden en ligt er voor het helmhout een traditionele ‘kippenloop’ zodat de stuurman zich schrap kan zetten. Het authentieke silhouet is zo origineel mogelijk gehouden om een stuk Nederlandse scheepvaarthistorie te bewaren. Volgens kenners is dit zeer goed gelukt.

Sinds 1986 heeft ze gevaren in de chartervaart op het IJsselmeer en de Waddenzee. De respectievelijke eigenaars/schippers hebben al die jaren goed voor het schip gezorgd en het authentieke uiterlijk in stand gehouden.

In 2023 heeft Res Nova de charter vloot verlaten en is verbouwd tot zeilend woonschip met een ligplaats in de museumhaven van Leeuwarden.

Kort en goed

  • Bouwjaar: 1895

  • Werf: Gebr. Verstockt

  • Plaats: Martenshoek

  • Bouwmateriaal: ijzer

  • Vorige namen: Annechiena Sebediena, de Tjalk

  • Oorspronkelijke functie: vrachtschip

  • Oorspronkelijke vracht: droge lading, veelal schelpen

  • Oorspronkelijke vaargebied: Oostzee, Waddenzee, Zuiderzee, Nederlandse en Belgische kanalen en rivieren

  • Motor: DAF 615

  • Waterverplaatsing: 172 ton

  • Hoogte incl. mast: +/ 20 meter

Officieel

Geregistreerd bij FVEN (nr 1194) als Varend Monument ®

Geregistreerd bij het Historisch Bedrijfsvaartuig (nr 10333)

Kenmerken: ENI (nr 2200447), Marifoon (PH9474),  MMSI (nr 244700241)

Ga naar de bovenkant