Afgelopen weken presenteerden de wethouders Douwstra en De Haan hun Ambitiedocument Verkeer & Vervoer 2019 – 2050. Veel spoorwegambitie en mooie bouwplannen op verdiept spoor. Met een aquaduct onder het Van Harinxmakanaal om de grotere en zwaardere beroepsvaart van CEMT-klasse V te faciliteren. De wethouders onderschrijven wat de provincie zei in het Uitvoeringsplan Van Harinxmakanaal: scheiden van recreatieverkeer en beroepsvaart op dat kanaal is het beste.

Ze vergeten boter bij de vis te serveren: nergens speken ze de ambitie uit om waar dit mogelijk is, het verkeer op het water zo snel mogelijk te scheiden. Juist in Leeuwarden kan dat middels de Oostelijke Vaarroute, waar slechts één obstakel in zit, namelijk de huidige vaste Prins Hendrikbrug.

Daar komt bij dat de gemeentelijke politiek in 2017 zei: we hebben nu geen geld, als dat er wel is, is de beweegbare Prins Hendrikbrug een goed plan. Wij zeggen nu: met alle ambities van beide wethouders en de majeure investeringen, is een beweegbare Prins hendrikbrug een optie. Die optie willen wij op z’n minst opgenomen hebben in het Ambitiedocument. De politieke fracties zoals die van beweegbare brug- vrienden #D66, #PALGroenLinks en #PvdA zijn geactiveerd, nu kijken wat er op tafel komt.

Word vervolgd.

Beweegbare PH-brug Leeuwarden
Een van de geselcteerde voorontwerpen voor de nieuwe beweegbare PH- brug. Ontwerp van Zwarts en Jansma architecten Amsterdam (2017).