Het burgerinitiatief Beweegbare Prins Hendrikbrug van Museumhaven Leeuwarden heeft geleid tot een volgende stap. Een brede meerderheid sloot zich in de Leeuwarder raad aan bij een motie gisteravond van D’66 en PvdA die het College opdraagt voor september a.s. een breed onderzoek te doen naar effecten en kosten van de beweegbare brug en de oostelijke vaarroute.

Waardering

De eerste stap is gezet; Museumhaven Leeuwarden is tevreden met deze voorlopige uitkomst en heeft waardering voor de wijze waarop gemeenteraad, College en griffie met haar initiatief zijn omgegaan. Er is werk aan de winkel, voor het College maar ook voor Musumhaven Leeuwarden om te kijken waar zij kan bijdragen aan het gevraagde onderzoek. In september 2015 moet het onderzoek klaar zijn en kan de gemeenteraad zich buigen over de uitkomsten; aansluitend wordt bekeken wat de volgende, concrete stap wordt.

Provincie

Vandaag volgt meteen weer een volgend spannend moment in de weg die moet leiden tot de beweegbare PH- brug: de beantwoording van de schriftelijke vragen die door de Provinciale Statenfractie van D66 zijn gesteld aan het huidige College van Gedeputeerde Staten over haar standpunt inzake het beweegbaar maken van de PH- brug en de mogelijke steun van de provincie aan de gemeente.

De volledige motie zoals op maandag 13 april 2015 is aangenomen: Motie burgerinitiatief BeweegbarePrins Hendrikbrug