Vaar je mee over de Dokkumer Ee?

Dit vaarseizoen zijn er weer meerdere mogelijkheden om mee te varen op het voormalige beurtschip STÂNFRIES X!

• Donderdag 22 juni is de eerste tocht, we varen die dag naar Burdaard en terug. Een leuke dagtocht van ongeveer 6 uur, met een aanlegpauze in Burdaard bij molen De Zwaluw.
  • Op 1 juli doen we dat nog een keer.
  • Daarna zijn er twee dagtochten naar Grou, op 13 juli en 22 juli.
  • Vanaf 4 augustus richten we de boeg van de Stânfries X op het Skûtsjesilen in Grou, dat plaatsvindt op 5 augustus. De op- en afstapplaats is die dag in Grou en we liggen de gehele dag met de neus bovenop de wedstrijd.
  • Op 17 en 26 augustus zijn er opnieuw dagtochten naar Grou.
  • Daarna wenden we de steven richting Dokkum, waar in september de Admiraliteitsdagen plaatsvinden.
  • Op 2 september is er een enkele reis naar Dokkum. Je reist na het afmeren in het centrum op eigen gelegenheid terug naar huis. Bijvoorbeeld per bus vanaf het nabijgelegen busstation, eigen vervoer of per fiets (mag gratis mee).
  • Op 14 september vaart de Stânfries X op dezelfde condities terug naar Leeuwarden.
  • De Stânfries X sluit het vaarjaar 2023 af met haar deelname als pakjesboot bij de Intocht van Sinterklaas op 18 november. Geen passagiers, geen stoute kinderen, maar een boot vol vrolijkmakende pakjes!

Tijdens de reizen word je voorzien van gratis koffie, thee, fris, water… je lunch voor onderweg neem je zelf mee van huis.

Op sommige momenten, als de Stânfries X moet worden omgevaren van het centrum naar een andere opstapplek in Leeuwarden of andersom, is het mogelijk dit leuke eindje gratis mee te varen. Dit wordt tijdig meegedeeld via deze website en sociale media. Omdat ook dan maximaal 12 passagiers meemogen, is aanmelding verplicht. De volgorde van aanmelding telt.

Handig om te weten

• De vaarprijzen bedragen 35 euro p.p. Fietsen mogen gratis mee!
  • Vertrektijden, tenzij anders aangegeven: 09.15 uur aan boord, 09.30 uur vertrek.
  • Aanmelden en betalen is reserveren, op volgorde van binnenkomst.
  • Stuur een mail naar info@museumhavenleeuwarden.nl. Je krijgt per omgaande bericht.

Los van genoemde reizen is de STÂNFRIES X in overleg ook inzetbaar voor andere watergebonden activiteiten. Ook kan de Stânfries X gebruikt worden als exclusieve vergaderlocatie, voor literaire en expositiedoeleinden. Informatie via info@museumhavenleeuwarden.nl