Leeuwarden- Ben jij er ook bij eind deze week op de 8ste dag? De 8ste Dag veroorzaakt aanstaande zondag 8 juli 2018 een 5 uur durende kettingreactie van mensen, machines, bouwwerken en performances in de binnenstad van Leeuwarden, zoals 12.000 omvallende boeken (wereldrecordpoging!), instortende bouwwerken, 25 afgeknipte staarten, een verdachte in een bootje en rechtspraak op het water. Museumhaven Leeuwarden en een aantal schepen in de haven doen mee in dit bijzondere project van LF2018.

Marten Winters, petje af!

De verbazingwekkende kettingreactie bestaat uit maar liefst 48 culturele en sociale projecten, zogenaamde ‘schakels’. Niet eerder werkten de makers van deze projecten samen aan zoiets groots. Met het vertellen van verhalen en het laten slagen van 8ste dag als motivatie, weten mensen met verschillende achtergronden en levensstijlen elkaar makkelijker te vinden.

Museumhaven Leeuwarden is locatie van zelfs twee bijzondere schakels in de kettingreactie van aanstaande zondag. Diverse schepen, waaronder Stanfries X, maken deel uit van ‘het proces- verbaal’ en van “rechtspraak’. Bedenker van 8ste dag Marten Winters heeft z’n ongelooflijke best gedaan een onderscheidend project in de Culturele Hoofdstad te laten plaatsvinden. Alle reden om te komen kijken!

Alles goed zien?

De route van 8ste dag bevat maar liefst 48 projecten. Er doen in totaal meer dan 1.500 mensen mee aan het uren durende spektakel, dus ff meelopen is een sport op zich. De beste manier om 8ste dag in z’n geheel te volgen is de live-registratie bekijken op een van de pleinen in het centrum: het Wilhelminaplein, het Oldehoofsterkerkhof of de Lange Pijp. Deze speciale uitzending begint op 8 juli om 13 uur. Kom op tijd! De live-registratie van 8ste dag wordt ook uitgezonden door Omrop Fryslân.

Alle informatie over het project en de 48 schakels vindt je ophttp://8stedag.nl/