Hij was een bijzonder mens en dat was hij: Piet van der Wal. Hij is donderdag na een lang ziekbed overleden.

In Piet van der Wal gedenkt het bestuur van Museumhaven en Stanfries X een gepassioneerd pleitbezorger voor de waarde van de historische binnenstad. In zijn activistische houding was hij een kennisrijke bruggenbouwer die goed aanvoelde waar kansen lagen voor een beter en sterker Leeuwarden.

Hij droeg ook de Museumhaven vanaf het allereerste begin een warm hart toe en was decennialang de verpersoonlijking van het opnieuw beweegbaar maken van de Prins Hendrikbrug, al lang voordat uiteindelijk in december 2014 het burgerinitiatief daarvoor werd ingediend. Piet was in het proces voor de indieners en voorstanders van de beweegbare brug een politieke steunpilaar en gedegen gesprekspartner. Zijn eigen ontwerpidee dat het allemaal niet al te ingewikkeld hoefde, de brug van Piet, is vaak gememoreerd en staat symbool voor zijn vasthoudendheid om de brug te willen realiseren.

Het is Piet niet gegeven het verdere verloop mee te maken. Als raadslid altijd zeer betrokken en voor iedereen aanspreekbaar, als vrijwilliger met hart en ziel zich inzettend voor tal van verenigingen en initiatieven: een bijzonder mens is heengegaan. Wij gedenken hem met het respect en het plezier dat hij verdiende. Piet, dank voor al je passie, inzet en steun!

Bestuur stichting Museumhaven Leeuwarden

Piet van der Wal krijgt z’n dik verdiende Leeuwarder Leeuwtje van burgemeester Crone. Foto Leeuwarder Courant