19 juli – Vandaag begint Hout-Vaert in Dokkum om 16.00 uur met de opening en aansluitend het actieve programma voor jong en oud aan boord van de schepen en op het vlot. Morgen, 20 juli, vaart de vloot met het vlot naar de Prinsentuin in Leeuwarden. Het evenement is gratis toegankelijk. Zaterdag gaat de vloot naar Grou (Hellinghaven) en zondag wordt de reis afgesloten in IJlst rond houtzaagmolen de Rat. Iedereen is welkom!

In twee dagen tijd is in Dokkum van elf kolossale boomstammen een uniek houten vlot gebouwd door Simon Jellema (de Rat, IJlst) en Rolf van der Mark van de VIOD die haar ligplaats aan de Willemskade in Leeuwarden heeft. Het is vlot is klaar voor de reis van Hout-Vaert. Samen met de exposities en workshops aan boord van 50 schepen verbeeldt het vlot het verhaal van de historie en de toekomst van het hout. Zo is aan boord van Stânfries X door de Leeuwarder architect Hans Achterbosch een expositie ingericht over de huidige toepassingen van het hout.

WOOD

Het vlot en de schepen beginnen hun reis in Dokkum met een uitgebreid programma van workshops, activiteiten en exposities voor jong en oud aan boord van de schepen. De start van het programma is de opening om 16.00 uur door Marga Waanders, burgemeester van Dongeradeel en daarna de keuringsceremonie van het hout en de uitvoering van WOOD, concert op het vlot. Het programma wordt om ca. 19.00 uur afgesloten.

Djati

Morgen, vrijdagochtend 20 juli vertrekt het imposante vlot, geduwd door de Djati en samen een combinatie vormend van 33 meter, met de vloot van Dokkum naar Burdaard voor een stop tussen 10 en 11 uur; een hommage aan de houtzagerij in het dorp. Daarna vaart de vloot door naar Leeuwarden om aan te meren in de Prinsentuin (stadszijde). Belangrijk onderdeel van het programma  in Leeuwarden is behalve het concert van WOOD, de veilingceremonie van het in Dokkum gekeurde hout.

Zaterdag gaat het varende erfgoedtheater door naar Grou (Hellinghaven en omgeving), waar onder naast het Hout-Vaert programma een mienskipsdiner op de kade wordt georganiseerd. Smullen met enthousiaste Grousters op de kade! Zondag vaart de vloot door Sneek, waar alle schepen voor de Waterpoort door schepenkenner Peter Tolsma aan het publiek  worden voorgesteld. Vervolgens gaat de reis naar naar IJlst. Daar wordt Hout-Vaert met een uitgebreid programma op schepen en op de wal afgesloten in de stad die dit jaar 750 jaar bestaat.

Alle informatie over het verhaal, de schepen, de route en het gratis programma vindt u op www.hout-vaert.nl