Datum: 5 september t/m 4 oktober 2020.

De komende weekenden exposeert de Leeuwarder kunstenaar Paul Andringa aan boord van Stânfries X. Stichting Museumhaven Leeuwarden en Stichting Vrienden van Stânfries X zijn blij met zijn keuze. Paul omschrijft zijn tentoonstelling als volgt:

“Het voormalige stoom-beurtschip Stânfries X, bouwjaar 1912, ligt pontificaal in de stadsgracht van Leeuwarden. Het is een monument. De buitenkant doet vermoeden dat er altijd veel vrachtlading mee is vervoerd, van de ene plaats naar de andere. Nu ligt ze, als een Grand Dame, stil te rusten aan de kade. Meermalen langs dit grote vrachtschip fietsend, mezelf steeds afvragend of er op het schip een tentoonstelling zou kunnen worden ingericht, gaat dit nu ook daadwerkelijk gebeuren. Als bezoeker begint u een kunstzinnige reis,  waarbij u vooral personen uit vervlogen tijden zal ontmoeten. Alsof je nog een keer een glimp kan opvangen van iets of iemand die ooit mee gevaren is op dit magnifieke schip. Het mysterie van het lege ruim. Met een twintigtal tekeningen en enkele beelden krijgt de Stânfries tijdelijk een nieuwe bemanning.”

INFORMATIE:

• Tentoonstelling Paul Andringa: Thin Blue Line (tekeningen. beelden)
  • Data en openingstijden: weekenden vanaf zaterdag 5 en zondag 6 september t/m zaterdag 3 en zondag 4 oktober van 12.00 tot 17.00 uur
  • Locatie: aan boord Stânfries X, vaste ligplaats Museumhaven (Wirdumerpoortsdwinger 8, t/o Mercuriusfontein en Beursgebouw)
  • Over Paul en zijn werk: Paul Andringa