Het is gelukt! De schippers maken het mogelijk en u kunt er van gaan genieten: Stânfries X vaart mee in de bijzondere vloot van Hout-Vaert, het varende erfgoedtheater van 19 tot en met 22 juli!

Hout-Vaert brengt een ode aan het varende erfgoed en aan de historie en de betekenis van het hout. Een vloot van ongeveer 55 kleine en grote historische schepen reizen samen met een machtig houten vlot van ruim achttien meter lange (!) boomstammen vier dagen door waterrijk Fryslân. De start is op 19 juli in Dokkum (Grootdiep) en op vrijdagochtend vaart de vloot met het vlot via de Dokkumer Ee naar eerst Birdaard en dan door naar de Prinsentuin in Leeuwarden. Zaterdagochtend gaat de reis verder naar de Hellinghaven in zonnig Grou en op zondagochtend wordt koers gezet naar Sneek en vandaar door naar het 750- jarige IJlst, waar het evenement wordt afgesloten rondom houtzaagmolen De Rat.

Het hout staat centraal met een uitgebreid programma voor jong en oud op de schepen en op de wal; theater, lezingen, exposities, workshops en muziek. Met uitzondering van enkele workshops is het gehele evenement gratis toegankelijk. U kunt er alles over lezen op de website www.hout-vaert.nl . Hout-Vaert 2018 is een mienskipsevent van Culturele Hoofdstad LF2018 en wordt mogelijk gemaakt door tal van sponsoren. Museumhaven Leeuwarden is van meet af aan betrokken bij het evenement.