Aanstaande maandag, 14 maart 2016, staat van 19.00 – 20.30 uur het burgerinitiatief Beweegbare Prins Hendrikbrug op de agenda van de gemeenteraad. De raad gaat dan in op het onderzoek dat Grontmij afgelopen jaar op verzoek van de raad heeft gedaan naar de effecten van de beweegbare brug. Uiteraard is iedereen van harte welkom om op de publieke tribune plaats te nemen.

In december 2014 hebben initiatiefnemers Chris Borsten en Niek Donker van en namens Stichting Museumhaven Leeuwarden het burgerinitiatief ingediend om de huidige vaste Prins Hendrikbrug middenin de binnenstad van Leeuwarden weer beweegbaar te maken; net zoals het was voor 1970. De eerste stap naar meer economische stimulans voor de binnenstad door de kansen van de waterrijke infrastructuur optimaal te gaan benutten.

Aansluitend heeft de gemeenteraad wethouder T.Koster verzocht een nader onderzoek te doen naar de verschillende effecten van de beweegbare brug, als actuele aanvulling op alle reeds bekende onderzoeken eerder, zoals ook nog in het recente (2015) plan Waterfront Leeuwarden. Maandag a.s. buigt de gemeenteraad zich vragenderwijs over het onderzoek, het besluit volgt dan in een latere vergadering (datum nog niet bekend).

Historische tijden: Stelt u zich voor dat koning Willem- Alexander feestelijk de nieuwe, weer beweegbare Prins Hendrikbrug onthuld, zo eind 2017. Is dat geen fantastische kans voor de aanstaande Culturele Hoofdstad Leeuwarden om definitief en in alle facetten Hoofdstad Watertechnologie te zijn in watersportprovincie nummer 1, Friesland?