Een meerderheid in de Leeuwarder gemeenteraad spant zich tot het uiterste in om een gedegen plan voor een nieuwe beweegbare Prins Hendrikbrug mogelijk te maken. Over een paar weken is duidelijk of de politiek inderdaad kiest voor de lang bestaande wens de brug weer beweegbaar te maken voor meer dynamiek in de binnenstad en minder risico’s op het Van Harinxmakanaal.

Onder aanvoering van Klaas Zwart (PvdA) en Piet van der Wal (PAL Groen Links), beiden al jaren voorstander van een beweegbare brug, Ze stelden voor om een definitief ontwerpplan te maken voor het bevaarbaar maken van de gehele zuidoostelijke vaarroute over de binnenstadsgracht, het Nieuwe Kanaal ende Greons tot aan het Van Harinxmakanaal.

Met dit beoogde ontwerpplan kan de laatste stap worden gezet naar de daadwerkelijke aanpak van onder meer de Prins Hendrikbrug in de Leeuwarder binnenstad. Uitvoering zou dan ieder moment kunnen beginnen, als uiteraard het geld beschikbaar is. D66, de FNP, lijst Tilma en Verenigd links staan sympathiek tegenover het plan van Zwart en Van der Wal en kunnen het voorstel aan een ruime meerderheid helpen.

Het benodigde geld voor het plan, zo’n € 160.000 moet gevonden worden in de tussentijdse begroting. Naar verwachting op 9 mei a.s. wordt het plan in stemming gebracht.

Dynamiek binnenstad en veiligheid Van Harinxma

Museumhaven Leeuwarden is uiteraard blij met de stap die nu is gezet. Al decennia staat de huidige vaste brug ter discussie. De initiatiefnemers, Chris Borsten en Niek Donker, menen dat een beweegbare Pr ins Hendrikbrug niet alleen de binnenstad van Leeuwarden versterkt doordat het meer recreatieverkeer van toeristen en bewoners mogelijk maakt.

Ook kan door een alternatieve route via de stad, het Van Harinxmakanaal vermeden worden, dat door opwaardering naar beroepsvaart klasse V steeds drukker wordt met grotere scheepvaart. Die opwaardering leidt tot meer risico’s voor de pleziervaart. Met bovendien meer treinverkeer over de spoorbrug over hetzelfde kanaal, zullen de wachttijden voor die brug en daarmee de onveiligheid voor de pleziervaart alleen maar toenemen.