19 maart 2017- De Stanfries X van Museumhaven Leeuwarden is in de vroege ochtend van zondag 19 maart door vandalen losgegooid van z’n ligplaats voor De Harmonie en over over korte afstand op drift geraakt. Door een wonder en vooral de gunstige wind is een levensgevaarlijke situatie met een sisser afgelopen en zijn er geen ongelukken gebeurd.

Stanfries X is om z’n boeg gedraaid en naar achteren richting Westerplantage gedreven, waar het nu voor het bekende toiletgebouwtje van de recreatievaart ligt. Het schip is gelukkig aan zijde van de Westerkade gebleven en dankzij de op dat moment gunstige westenwind niet naar de overzijde gedreven waar verschillende schepen liggen afgemeerd. Het bestuur van de Museumhaven, in alle vroegte gebeld door de gemeente, is zich “rot geschrokken” maar na inspectie ter plekke vooral heel erg opgelucht dat er geen ongelukken zijn gebeurd, niemand gewond is geraakt of schade is ontstaan aan andere schepen of de omgeving.

Stanfries X is zondagochtend veilig op z’n nieuwe tijdelijke plek vastgelegd. Sowieso blijft het schip even  waar het nu ligt, omdat de motorvoorziening defect is en het schip niet op eigen kracht naar een andere plek kan. Door het bestuur is aangifte gedaan bij de politie. Mocht iemand iets kunnen melden over de oorzaak, dan stelt het bestuur dat zeer op prijs.

Op drift door vandalisme en gelukkig weer veilig aan de kant