In de LC van vandaag staat de ingezonden brief over de impact van de beweegbare Prins Hendrikbrug. Voor wie niet de LC heeft, hieronder de tekst van de brief.

Prins Hendrik brug; de impact van verbinding

De Leeuwarder gemeenteraad debatteert vandaag met het College over het burgerinitiatief om de Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken. Al decennialang leeft de brede wens om de in 1969 geplaatste vaste Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken; het argument de brug vast te verankeren en te verbreden, is gelukkig allang achterhaald. Nooit was politieke tij zo gunstig om te investeren in deze waardevolle verbinding.

De beweegbare brug betekent werk voor (Friese) architecten en bouwers, is een sterke stimulans voor toerisme en bestedingen in de binnenstad en maakt een fraaie entree van de binnenstad mogelijk. De stad is ontstaan aan en langs het water; wil Leeuwarden zich nadrukkelijker manifesteren in cultureel en economisch opzicht, doet zij dat het beste aan de hand van haar historische waterrijke infrastructuur. Beweegbare bruggen horen bij water; Fryslân is terecht trots op de unieke, positieve uitstraling van en enorme betekenis die het water heeft.

De Friese hoofdstad is nog te weinig een logische keuze voor watersporters; de beweegbare brug maakt de keuze voor Leeuwarden aantrekkelijker en veiliger. Meer toerisme betekent meer inkomsten voor de stad. Zeker met Grou als mooiste Friese watersportdorp binnen haar grenzen en de investeringen in het bevaarbaar maken van de regio rond de stad, kan de gemeente zelf niet weer achterblijven om de (ook in de stad wonende) overwegend kapitaalkrachtige watersporttoerist naar zich toe te trekken.

Leeuwarden, Hoofdstad van de Watertechnologie, heeft samen met de provincie de sleutel in handen om stad en provincie via water beter bereikbaar te maken, waardoor ook het buitengewoon aantrekkelijke vaargebied tussen Leeuwarden en Lauwersmeer enorm in waarde toeneemt en kansen krijgt voor verdere ontwikkeling. De brug betekent ook een stimulans voor de noordoostelijke krimpregio.

Het beweegbaar maken van de Prins Hendrikbrug betekent een verbinding met brede maatschappelijke meerwaarde: voor de herontwikkeling van de Blokhuispoort en omgeving, voor de ambities Culturele Hoofdstad, voor het aantrekkelijker maken van de prachtige historische binnenstad voor toeristen en historische schepen, voor het bij elkaar brengen van Friese meren, Leeuwarden en Dokkum , voor de verbetering van de leefbaarheid in de directe omgeving, voor het stimuleren van de regio, voor versterking van de ruimtelijke kwaliteit in de binnenstad en de gelegenheid een prachtentree te maken die impact heeft.

De meerwaarde laat zich nauwelijks in geld uitdrukken. Dit is het moment te kiezen voor een beweegbare brug met betekenis.